TREND CONFUSED SOCIETY: voedselverwarring

geschreven door Froukje Schell op 18 april 2017

Drops is continu alert op ontwikkelingen in de markt. Onze bevindingen bundelden we in het trendboek; 'Trendvoer voor de Trendboer', waar u ongetwijfeld al van gehoord heeft! In onderstaand artikel lichten we een van de trends -Confused Society- toe.

Wat is goed voor mijn lichaam en wat niet? Na jarenlang wetenschappelijk onderzoek zijn we er nog steeds niet achter. En dat is ook niet zo vreemd, er zijn zoveel voedingsstoffen die in tal van verschillende voedingsmiddelen zitten en voorkomen in verschillende voedingspatronen… De vraag is of het perfecte dieet wel bestaat.  Toch staat het internet vol met feitjes over voeding. Consumenten posten hun ervaringen op social media, de voedingsindustrie heeft haar eigen communicatiemiddelen en de wetenschap komt tot nieuwe inzichten. Het ontbreekt echter aan een autoriteit die het kaf van het koren scheidt. De overvloed aan informatie  zorgt voor veel verwarring bij de consument, het overzicht ontbreekt. Hieronder lichten we twee recente voorbeelden van de trend ‘Confused Society’ toe.

Keurmerken
Omdat de consument behoefte had aan duidelijkheid over zijn voeding, werden er door de voedingsindustrie keurmerken ontwikkeld. Inmiddels zijn er tal van keurmerken, maar door de overvloed eraan, scheppen deze meer verwarring dan dat ze duidelijkheid brengen. De consument ziet door de bomen het bos niet meer. Neem bijvoorbeeld het ‘vinkje’, in het leven geroepen om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten. Maar wat bleek; 85% van de consumenten wist niet wat het verschil tussen het groene vinkje (gezondere keuze) en blauwe vinkje (bewuste keuze) was en konden daardoor juist geen doordachte keuze maken. Ongeveer een jaar geleden werd de campagne ‘Weg met het vinkje’ gestart door de Consumentenbond. De campagne bleek succesvol; het Vinkje is inmiddels verleden tijd.

Schijf van Vijf
De Schijf van Vijf is een begrip in Nederland, maar liefst 92% van de Nederlanders kent het model van naam. In 2016 ontwikkelde het RIVM de nieuwe Richtlijnen Voedselkeuze. Op basis van deze nieuwe inzichten en veranderende eetpatronen, werd tegelijkertijd de nieuwe Schijf van Vijf opgesteld. Er is voor hetzelfde model gekozen vanwege de herkenbaarheid, maar in andere landen worden bijvoorbeeld ook piramides of borden gebruikt. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat de ene vorm beter is dan de andere, wat wederom de onduidelijkheid in de voedingssector aangeeft. In de nieuwe Schijf van Vijf werd onder andere geadviseerd minder (rood) vlees te eten. Dit advies haalde wereldwijd de headlines en veroorzaakte een flinke maatschappelijke discussie. In de vorige Schijf van Vijf werd vlees namelijk juist aanbevolen. Hadden we dan jarenlang iets gegeten wat niet goed was voor onze gezondheid? De vraag is of de Schijf van Vijf überhaupt nog wel van deze tijd is.

Is een persoonsgebonden voedingsadvies, aangepast op het lichaam en de behoeftes, niet veel beter dan een standaard model?