Bezoekers voelen zich 'Thuis in Panningen'

geschreven door Renee Janssen op 20 oktober 2014

Steeds meer mensen voelen zich thuis in het centrum van Panningen: bezoekers geven het centrum gemiddeld een 7,4 als rapportcijfer. Vooral het gevarieerde winkelaanbod, de gratis parkeergelegenheid, de compactheid en de kwalitatief hoogwaardige en verzorgde uitstraling van Panningen spreken aan. Dit komt naar voren uit het klanttevredenheids- en imago-onderzoek dat onlangs werd uitgevoerd in opdracht van Stichting Centrum Management Panningen.

Het laatste klanttevredenheidsonderzoek voor Panningen-centrum werd uitgevoerd in 2006; alweer acht jaar geleden. Hoog tijd voor een nieuw onderzoek, zo vond de Stichting Centrum Management Panningen, die daarom afgelopen zomer een onderzoek liet doen, met cofinanciering van de gemeente Peel en Maas. “De afgelopen jaren hebben zich diverse ontwikkelingen gemanifesteerd, in de regio en ook in het koopgedrag van consumenten”, zegt Wim Evers, voorzitter van de Stichting Centrum Management Panningen. “Denk aan de realisatie van DOK6, de vorming van de fusiegemeente Peel en Maas, de opmars van het online winkelen en de herpositioneringscampagne ‘Thuis in Panningen’. We wilden weten welke effecten deze zaken hebben op Panningen-centrum en inzicht krijgen in waar Panningen anno 2014 staat als het gaat om klanttevredenheid en imago.”

Grote sprong voorwaarts
De uitkomsten van het onderzoek, waaraan 456 inwoners, ondernemers en studenten uit Panningen en directe omgeving (andere kernen van Peel en Maas en omliggende gemeenten) deelnamen, zijn zonder meer positief voor Panningen-centrum. Driekwart van de respondenten brengt één of meerdere keren per week een bezoek aan ‘Kepèl’. Bezoekers uit de voormalige gemeenten Helden doen hier vooral hun dagelijkse boodschappen, respondenten uit de andere kernen komen vaker naar Panningen voor gerichte aankopen, om ‘recreatief’ te winkelen of om te lunchen of een terrasje te pikken. De respondenten geven aan Panningen vooral te waarderen vanwege het kleinschalige en compacte centrum, het gevarieerde winkelaanbod, de veilige, schone en rustige omgeving en de kwalitatief hoogwaardige, verzorgde en mooie uitstraling. Ook het feit dat gratis kan worden geparkeerd, wordt beschouwd als positief. Daarnaast wordt de klantvriendelijkheid beoordeeld als zeer goed.

Aan dit alles wordt een rapportcijfer 7,4 gekoppeld: in 2006 was dit nog een 7,1 en in 2001 een 6,8. “Panningen heeft de afgelopen jaren een grote sprong voorwaarts gemaakt”, geeft Wim Evers aan. “De uitkomsten van het onderzoek hebben ons in positieve zin verrast. Panningen-centrum heeft al het imago dat we ambiëren. Daar mogen we met z’n allen best trots op zijn.”

Paul Sanders, wethouder economische ontwikkeling van de gemeente Peel en Maas, geeft aan dat Panningen-centrum zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot een regionaal koopcentrum, met name wat betreft het doen van gerichte aankopen. “Door de bezoekers van het centrum te bevragen, weten we nu hoe we dit imago, samen met de Stichting Centrum Management, verder kunnen versterken.” 

Aanbevelingen
Een en ander betekent niet dat nu achterover kan worden geleund. De Stichting Centrum Management Panningen gaat actief aan de slag met enkele aanbevelingen die in het onderzoek werden gedaan. Zo blijkt er behoefte aan meer goedkopere kledingzaken, met name voor heren en jongeren. Ook zien bezoekers graag meer groen. “Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat er een sterke behoefte bestaat aan een Action. Die wens wordt ingewilligd: binnenkort opent een Action-filiaal zijn deuren in Panningen.”
De Stichting Centrum Management zet zich de komende jaren ook op andere vlakken in voor een gevarieerder winkelaanbod en een centrum dat nog meer sfeer en beleving ademt. Dit gebeurt bijvoorbeeld middels de campagne ‘Thuis in Panningen’. “We zijn er nog niet: er blíjft werk aan de winkel.”